DUNIA SENI VISUAL TAHUN 1
Tahun : 1
Harmoni (20 orang)
Bidang : Menggambar
Aktiviti : Lukisan
Tema : Alam
Benda
Tajuk : Pokok
Bunga
Masa : 1020-1120
(60 minit)
Tarikh : 19 Januari 2011
Media : Alat
: Media kering – pensel warna dan krayon
Bahan: Kertas lukisan, pensel warna, pensel 2B dan
krayon
Bahan Bantu Mengajar : Contoh-contoh
garisan dan gambar-gambar bunga
EMK : -
Elemen kreativiti dan inovatif
- Elemen Keusahawanan
STANDARD KANDUNGAN
- Persepsi dan pemahaman bahasa seni visual
(unsur seni dan prinsip rekaan: garisan, rupa, warna, imbangan dan
kepelbagaian).
- Aplikasi pengetahuan dan kefahaman bahasa seni
visual menerusi penentuan media.
- Penzahiran idea melalui pelbagai sumber,
kajian dan teknologi dalam penghasilan karya.
- Apresiasi terhadap karya sendiri dan rakan
berpandukan bahan seni visual, sejarah seni dan budaya.
STANDARD PEMBELAJARAN
1.1 Persepsi Estetik Murid dapat
mengenal, menamakan dan memahami
bahasa
seni visual yang terdapat pada karya seni.
1.1.1 Unsur Seni
1.1.1.1 Garisan
: Putus-putus, lurus, nipis, tebal, beralun, bujur,
berlingkar
1.1.1.2 Rupa :
Geometri dan organik
1.1.1.3
Warna : Harmoni
1.1.2 Prinsip Rekaan
1.1.2.1 Harmoni
- (bentuk, rupa dan warna)
1.2 Aplikasi
Seni Murid dapat mengaplikasikan pengetahuan bahasa seni
visual dalam menghasilkan karya seni.
1.2.1 Mengenal dan
menyatakan jenis-jenis media
1.1.2.1 Alat – Tiada
1.1.2.2 Bahan
– Kertas lukisan, pensel warna, warna krayon, pensel 2B
1.2.2 Mengetahui
media, teknik dan proses dalam penghasilan karya.
1.2.2.1 Teknik
– Menggambar Lukisan (media kering)
1.3 Ekspresi Kreatif Murid dapat
mengaplikasikan pengetahuan seni, kefahaman dan kemahiran bahasa seni
visual dalam menghasilkan
karya seni.
1.3.1 Memilih memanipulasikan bahan secara kreatif
1.3.2 Menggunakan unsur seni (garisan, rupa dan
warna) dalam
penghasilan karya.
1.3.3 Menghasilkan karya menggunakan bahasa seni
visual.
1.4 Apresiasi Seni Murid dapat
membuat apresiasi terhadap karya sendiri
dan rakan bahasa
seni visual.
1.4.1 Mempamerkan karya
yang dihasilkan
1.4.2 Menceritakan
karya sendiri secara lisan
1.4.3 Menghargai
karya sendiri dan rakan
STANDARD PEMBELAJARAN
|
ILUSTRASI AKTIVITI
|
|||||||||||||||||||||||||||
Persepsi Estetik (10 Minit)
Aplikasi Seni (10 Minit)
Ekspresi Kreatif (25 Minit)
Langkah 1
·
Murid
membuat garisan lurus, putus-putus, nipis, tebal, beralun, bujur dan
berlingkar berpandukan contoh dan tunjuk ajar guru.
Langkah
2
·
Murid
membuat garisan lurus, putus-putus, nipis, tebal, beralun, bujur dan
berlingkar untuk menghasilkan satu karya seni dengan bimbingan guru.
Apresiasi Seni (15 Minit)
·
Murid
mempamerkan karya seni yang dihasilkan .
·
Murid
menceritakan pengalamannya ketika melakukan aktiviti.
·
Guru
membantu murid menerapkan unsur keusahawanan berkaiatan hasil kerja murid.
|
Refleksi
Pengajaran dan pembelajaran telah berjalan dengan
lancar dan murid-murid seronok. Murid-murid
telah berjaya melukis dan mewarna bunga dengan kemas. Semua murid berjaya
menghasilkan lukisan pokok bunga .
Kekuatan :
Saya sangat berpuashati dengan perancangan yang
telah dibuat untuk pengajaran hari ini.
Ini telah memudahkan serta melancarkan lagi P&P. Murid sangat teruja
dan telah melibatkan diri dengan aktifnya. Secara keseluruhannya murid dapat
menguasai kemahiran yang diajar dan telah berjaya menghasilkan lukisan
yang sempurna.
Kelemahan :
Walaupun P&P telah mengikut perancangan, murid
melibatkan diri dengan aktif dan telah berjaya menghasilkan lukisan yang
sempurna, saya kecewa dengan diri saya sendiri kerana beberapa kali membuat kesilapan
berkenaan bahasa seni sewaktu sesi apresiasi hasil kerja murid. Perkara ini disebabkan saya kurang yakin
dengan diri sendiri kerana jarang mengajar subjek ini.
Penambahbaikan:
Untuk mengatasi masalah kurang yakin saya dalam
mengajar subjek ini, saya akan membeli buku serta melayari internet berkaitan
dengan Pendidikan Seni Visual.
No comments:
Post a Comment