RANCANGAN
MENGAJAR HARIAN PENDIDIKAN MORAL TAHUN 1
Tahun: 1 Harmoni & 1 Murni
(13 orang)
Hari: Selasa
Tarikh: 22 Jun 2011
Masa : 60 minit
Tajuk : Saya Sentiasa bersopan
Nilai : Hemah Tinggi (Unit 5)
Standard Kandungan : 5.1
Menunjukkan adab dalam tutur kata dan tingkah laku
Standard Pembelajaran : 5.1.1
mengenal pasti tutur kata dan tingkah laku yang
bersopan.
5.1.2 Menyedari kesan tutur kata dan tingkah
laku
yang
bersopan
Nilai Tambahan : Kreatif dan
inovatif/Keusahawanan
Bahan Bantu Mengajar : Rakaman
perbualan, Kad dialog, kad imbasan
Aktiviti :
Set Induksi (5 Minit)
1. Murid
mendengar rakaman perbualan bertatasusila.
2. Guru
bersoaljawab dengan murid tentang rakaman yang diperdengarkan.
Langkah 1 (10 Minit)
1. Guru
membimbing murid membaca dialog dalam buku teks.
2. Beberapa
orang murid melakonkan situasi dalam buku teks.
Langkah 2 (10 Minit)
1. Guru
mempamerkan dialog atas papantulis.
2. Murid
menyatakan tuturkata/ucapan bersopan dalam dialog.
Langkah 3 (20 Minit)
1. Dalam
kumpulan kecil, guru memberikan kad imbasan pelbagai tingkah laku sopan.
2. Murid
memberi kata-kata balas berdasarkan situasi yang diberi. Contohnya, situasi
seorang murid berjumpa dengan kawannya pada waktu pagi di kawasan sekolah.
Ucapan balas adalah seperti berikut.
Mei Ling
: Selamat pagi, Ali.
Ali : Selamat pagi, Mei Ling.
Langkah 4 (10 Minit)
Guru membimbing murid menyatakan
kebaikan dan keburukan jika berkelakuan hemah/ tidak hemah.
Penutup(5 Minit)
1. Guru
membimbing murid menyimpulkan tentang pelajaran hari itu.
Refleksi
Pengajaran dan pembelajaran
berkesan. Murid-murid telah melibatkan diri dalam pengajaran dan pembelajaran
dengan aktif. Standard pembelajaran tercapai 100%.
Kekuatan:
Saya berpuashati dengan p&p
hari ini. Penyampaikan pengajaran baik. Penglibatan murid sangat memuaskan.
Murid sangat seronok semasa melakonkan situasi dalam buku teks. Mereka berebut-rebut
hendak berlakon. Semua murid boleh
mengenal pasti tutur kata dan tingkah laku yang
bersopan. Mereka juga menyedari dan boleh menyatakan kesan tutur kata
dan tingkah laku yang bersopan.
Kelemahan:
Saya telah memilih untuk
mengunakan rakaman perbualan sebab ingin mengelak dari membuang masa untuk ‘
set up’ LCD projector dan komputer.Walaupun murid seronok mendengar rakaman
perbualan bertatasusila, saya berpendapat set induksi akan lebih menarik lagi sekiranya rakaman
perbualan telah ditukarkan dengan video klip perbualan bertatasusila. Ini
kerana murid-murid bukan saja teransang
melalui deria pendengaran tetapi deria penglihatan. Mereka boleh melihat ‘body language’ ketika
berlaku sopan.
Pemanbahbaikan:
Untuk masa hadapan, saya akan berusaha untuk
mengunakan pendekatan yang melibatkan
pelbagai deria. Kalau perlu saya akan
membuang sedikit masa untuk set up LCD dan Komputer demi untuk kebaikan murid-murid. Selain itu, saya boleh menggunakan komputer
empat belas inchi sebab bilangan murid hanya 13 orang sahaja.
No comments:
Post a Comment